Türkiye Çingenelerinin Batı Roman kolunda karşımıza çıkan ve bu grubun müzik kimliğini belirleyen müzik öğesi 9 süreli usül ve bunun iç yapısında yer alan farklı düzüm şekilleriyle ritmik vurgularıdır. 9 süreli usülün 2+2+2+3 karakteriyle Çingene müzikleri o kadar özdeşleşmişlerdir ki, bu kalıp Çingene olmayanlar tarafından bile "Roman ritmi" olarak adlandırılmıştır (...)
Çingenelerin 9 süreli usülü nereden veya kimlerden aldığına dair net bir bilgi elimizde mevcut değildir. Bu usülün Ege ve Marmara bölgesi ile Balkanlardaki hakim müzikal unsur olduğu göz önünde bulundurulacak olursa, bu usülün Batı Çingeneleri arasındaki yaygınlığının gerekçeleri kendiliğinden ortaya çıkmış olacaktır. Ancak yöresel müziklerle iç içe olan Çingenelerin, bu müzikleri icra ederlerken karşı karşıya kaldıkları 9 süreli usülün farklı düzüm şekillerine rağmen (örneğin Ege bölgesindeki zeybek havalarında görülen 3+2+2+2 düzümlü 9) kendi müzik uygulamalarında daima 2+2+2+3 düzümlü usülü kullanmaları dikkate değer ayrı bir özelliktir. Üçlüsü başta bulunan 9 süreli usülün icrası sırasında hiçbir güçlük yaşamayan yerli Çingene müzisyenler, üçlüsü ikinci (2+3+2+2) ve üçlüsü üçüncü (2+2+3+2) kademelerde bulunan 9 süreli şarkıların icrasında çok zorlanırlar. (...) İcrayı daima, söz ve müziğin ifade ettiği mananın dışına çıkarak üçlüyü sona alma eğilimi vardır. Hiç kuşkusuz bu, alışkanlıkların sonucunda ortaya çıkmış bir eğilimdir.
Her türlü duygu ve düşünceleriniz için bize buradan ulaşabilirsiniz.