Selahaddin Bekki; sol düşünceye sahip ozanların şiirlerinde "ağa, anayasa, aracı, burjuva, bozuk düzen, emperyalizm, faşist, ırkçı, insan hakları, kapitalizm, karaborsacı, komprador, kredi, maskelenmiş surat, namussuz, özgürlük, patron, polis copu, sağcı, sermaye, sosyalizm, soyucu, sömürücü sınıflar, şeriatçı" vs. kelimeler sıklıkla kullanılırken sağcı düşüncede; "anarşi, anarşist, dev-solcu, dev-yolcu, eylemci, eyyamcı, komünist, komünizm, maddeci, maocu, marksist, militan, moskof, orak-çekiç, paylamcı, sol, solcu, Sovyetçi, vurguncu" gibi kelimelerin kullanılmış olduğunu belirtir. Yazar, ayrıca kurulu düzenin değiştirilmesinden yana tavır alan isimlerden İhsani ve Şah Turna'nın şiirlerinde şiddet içeren ibarelerin olduğunu, bunların dışında kalan aşıkların daha ılımlı bir tavır sergilediklerini ifade eder.
İşte Aşık Mahzuni bu aşıklar içerisinde daha ılımlı bir özellik gösteren ozanlardan bir tanesidir. Onun şiirlerinde aşırılıklar ve şiddet yoktur. Ancak ozan şiirlerinde; açlığı, fakirliği, ağalık düzenini, emperyalizmi, dönemin siyasilerini en ağır şekilde taşlamaktan geri kalmaz. 1960-1980 yılları arasında Aşık Şiiri'nde hızlı bir siyasallaşma baş göstermiştir. Bu siyasallaşma Mahzuni'nin bu dönemlerde ürettiği şiirinde yoğun bir şekilde karşımıza çıkar. 1980'li yıllarda ozan siyasi kurumlar hakkındaki eleştirilerini 12 Eylül döneminin baskıcı tutumundan dolayı üstü kapalı bir şekilde imgelerle dile getirmiştir. Ancak yine de bu tür şiirlerinden dolayı ozan tutuklanmalara ve hapis cezalarına maruz kalmıştır. 1963 yılında ilk plağını çıkaran Aşık Mahzuni'nin 1980'li yıllara kadar protest bir duruşunun olduğu söylenebilir. Şüphesiz daha sonraki yıllarda bazı şiirlerinde protest özellikler görülmesine rağmen Mahzuni, daha çok bu dönemde ortaya koyduğu ürünleri ile protest/muhalif bir kimliği temsil etmiştir. Ozanın "Domdom Kurşunu", "Fırıldak" ve "Darıldım Darıldım" gibi türkülerinde üstü kapalı bir protest duruş vardır. Mahzuni, 1974'te Kıbrıs Harekatı sırasında şehit olan Mehmetçikler için yazdığı "Kıbrıs Destanı" ve "Kıbrıs'ta Bir Şehit" adlı şiirlerinden dolayı kendilerini "devrimciler" olarak adlandıran gruplar ve Sol düşünceye sahip yazarlar tarafından eleştirilmiştir. Bu yüzden de ozan, bu gruplarla yolunu ayırmıştır.
Aşık Mahzuni, bir dönem İşçi Partisi Gençlik Teşkilatı ile birlikte hareket etmeye başlar. O yıllarda Türkiye'de bir halk direnişine, ezilmiş yığınların tepkisine ortak olması öğütlenmiştir. Bu durum, Veysel Baba'nın gücüne gitmiştir. Ancak şiirlerinde yoksulluğu, ezilmişliği işlemeyen ve resmi ideolojiyi eleştirmeyen Veysel'in bu tutumu da Aşık Mahzuni tarafından eleştiri konusu edilmiştir. Mahzuni, insanların vefasızlığı karşısında içe kapanan ve toprağa sığınan Veysel'in "Kara Toprak" şiirine bir cevap olarak "Neden Sadık Yarin Topraktır" şiirini yazar. Mahzuni bu şiirinde Veysel'e olan tepkisini ortaya koyar.
Her türlü duygu ve düşünceleriniz için bize buradan ulaşabilirsiniz.