a. Form Yapısı: Giresun merkez ve ilçelerindeki ezgiler genel halk müziği tasnifinde olduğu gibi "Uzun Hava" ve "Kırık Hava"lardan oluşmaktadır. Oyun havası olarak, "Horon", "Karşılama", "Sallama Havası"; İş ve eyleme göre, "İmece Türküsü", "Düğün Türküsü", "Kına Türküsü", "Yol Havası", "Kol Havası", "Fındık Havası", "Atma Türkü", "Kesme Türkü" gibi adlarla anılmaktadır.
Özellikle Uzun Hava repertuvarı açısından Giresun fakir sayılır. Karakteristik iki uzun havası var ki, bunların da ritmik ayaklı olması ile "Ova Garibi", "Tamzara'nın Yolları" dikkat çekicidir. Türkiye'de ritmik ayaklı uzun havaların en yaygın olduğu iller Elazığ, Diyarbakır, Şanlıurfa'dır. Bu ritmik ayaklı uzun havalar da Şebinkarahisar üzerinden Giresun'a merkeze taşınmıştır.
b. Ritmik Yapısı: Giresun merkez ve ilçelerindeki ezgiler incelendiğinde; 2/4, 4/4, 5/8, 7/8, 9/8, 10/8'lik usuller kullanılmıştır. Özellikle Görele ilçesinde 5/8 ve 7/8'lik hatta 7/16'lık ezgiler daha yaygındır. Kullanılan 10/8'lik usul ise Doğu-Güney Doğu 10/8'lik tartımlarındaki gibi olmayıp 5/8'lik müzik cümlesi ve tartımına göredir.
c. Şiiriyet ve Tema: Giresun türkülerinde de genel halk şiiri nazım türlerinin en yaygın şekli olan mani kullanılmıştır. Divan şiirine hemen hemen hiç rastlanmaz, özellikle yöreye ait maniler kullanıldığı gibi başka yörelerdeki yaygın maniler de kullanılmaktadır. Ancak mahalli telaffuzla okunmaktadır. Atma türkülerle zengin bir mani kültürü oluşmuştur.
Tema olarak da en yaygın haliyle aşk, sevda, denizcilik, gemicilik, askerlik, iş, meslek konuları, mizah, sitem-serzeniş vb. temalar işlenmiştir.
d. Eşlik Çalgıları: İl merkezinde uzun kol bağlama olmak üzere, kaval, davul, zurna, darbuka, tef ve kısmen kemençe kullanılmaktadır. Görele ve civarında kemençe oldukça yaygın olarak kullanılmakta. Bunun yanında davul-zurna da kullanılmaktadır. Şebinkarahisar'da daha büyük ve daha kalın telli kemençe, ud, kanun, klarnet, cümbüş, zurna, davul gibi enstrümanlar kullanılmaktadır. Diğer ilçelerde de söz konusu enstrümanlar nisbi olarak kullanılmaktadır.
e. Makam Yapısı: Giresun halk ezgilerinde Hicaz, Hüseyni, Uşşak, Eviç, Segah, Hicazkar, Saba gibi makamlar kullanılmıştır. Bazı makamlarda çokça örnek bulunmasına rağmen hicazkardan iki, saba makamından bir örnek bulunmaktadır.
Her türlü duygu ve düşünceleriniz için bize buradan ulaşabilirsiniz.